ذهن زیبای ثروتمند ذهن زیبای ثروتمند .

ذهن زیبای ثروتمند

بررسی دلایل دوخت نامناسب چرخ خیاطی

یکی از مشکلاتی که خیاط‌های کهنه‌کار و تازه‌کار پس از اتمام کار خود یا در حین کار با آن مواجه می‌شوند، مسئله دوخت نامناسب چرخ است. این دوخت نامناسب لباس توسط چرخ خیاطی  به شکل‌های مختلفی مانند دوخت ناقص، نخ‌های درهم، سوزن شکسته و شکل‌های دیگر ظاهر می‌شود و کار نهایی را خراب می‌کند.

ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی دلایل دوخت نامناسب چرخ‌خیاطی و راه‌های رفع این مشکل بپردازیم. اگر شما هم به شغل خیاطی مشغول هستید و با چنین مشکلاتی در کار خود روبه‌رو شده‌اید خواندن این مقاله را از دست ندهید. ما به شما تمامی این مشکلات و راه‌حل‌های مربوط به آن را می‌گوییم تا در نهایت بتوانید یک لباس شیک و زیبا برای خود یا مشتری بدوزید.

مشکلات رایج چرخ خیاطی

در بررسی دلایل دوخت نامناسب چرخ خیاطی به عوامل مختلفی می‌رسید که از جمله شایع‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        جمع شدن نخ زیر پارچه

·        دوخت ناقص چرخ به دلیل شکستن سوزن

·        پاره‌شدن مداوم نخ

·        پرش دوخت چرخ

·        چرخ خیاطی گیر می‌کند

·        سوزن بدون نخ می‌دوزد

·        جمع شدن پارچه یا نخ در ابتدا و انتهای درز

·        ساییده و پاره شدن نخ

·        صدا دادن عجیب چرخ

·        چرخ کار می‌کند اما سوزن حرکتی ندارد

·        درزها نظم ندارند

·        تنظیمات مربوط به دوخت تزئینی کار نمی‌کند

·        دندانه‌های جلودهنده با پارچه هماهنگ نیست

جمع‌شدن نخ زیر پارچه

این اتفاق دلایل مختلفی دارد که ابتدا باید پارچه را از زیر چرخ آزاد کنید و بیرون آوردید و نخ‌های اضافی را با قیچی ببرید. پس از آزاد کردن پارچه از زیر چرخ حالا باید به دنبال علت این موضوع بگردید. تنظیمات کشش نخ چرخ خیاطی را چک کنید چون ممکن است این تنظیمات به محض دوخت یک پارچه ضخیم اگر شروع به دوخت پارچه ظریف کنید دچار مشکل شود و چرخ نخ را جمع کند. پس بررسی کشش چرخ خیاطی موضوعی است که باید حتما به آن توجه کنید. برای جلوگیری از این اتفاق حتما باید از یک نوع نخ برای قرقره بالایی و ماسوره استفاده کنید. توجه داشته‌باشید تفاوت نخ‌ها می‌تواند عامل دوخت ناقص چرخ شود.

شکستن سوزن و دوخت ناقص چرخ

شکست سوزن هم خطرناک است هم باعث دوخت بد می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید از سوزن مناسب با پارچه استفاده کنید و به طور مرتب هم آن را تعویض کنید. سوزن مناسب برای پارچه‌های بافتنی نوک توپی یا جرسی است. اما برای پارچه‌های ضخیمی چون جین و چرم باید از سوزن محکم و تیز استفاده کنید. به دلیل اهمیت تناسب سوزن با پارچه، بی‌توجهی به این مسئله می‌تواند باعث شکستن سوزن و دوخت نامناسب چرخ ‌شود.

پاره‌شدن دائم نخ

برای این‌که به این مشکل برخورد نکنید باید به جنس نخی که انتخاب و خریداری می‌کنید، توجه کنید. به یکسان بودن وزن نخ‌های قرقره بالایی و پایینی توجه کنید.

پرش دوخت چرخ

یکی دیگر از مشکلاتی که خیاط‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند پرش یا جاانداختن چرخ خیاطی است. برای حل و رفع این مشکل ابتدا ببینید که سوزن درست نصب شده، خم یا شکستگی نداشته‌باشد. هم‌چنین چک کنید بین سوزن و پارچه تناسب برقرار باشد. در صورت رخ دادن هرگونه مشکلی از این قبیل باید سوزن را تعویض کنید. اگر با بررسی و حل این مشکلات باز هم چرخ پارچه را ندوخت مشکل از زمان‌بندی است که باید حتما آن را یک تعمیرکار ببیند.

گیرکردن چرخ خیاطی

یکی دیگر از مشکلات چرخ خیاطی مسئله گیرکردن آن است. شایع‌ترین دلیل این اتفاق این است که پارچه برای دستگاه سنگین است و تناسبی ندارد. اگر مشکل از پارچه و سنگینی آن نباشد باید ببینید سوزن درست نصب شده و شکستگی نداشته‌باشد. مسئله دیگری هم که می‌تواند منجر به این اتفاق شود،  تجمع پرز در دستگاه و محل دوخت است که با تمیز کردن می‌توان این مشکل را حل کرد.

سوزن بدون نخ می‌دوزد

یکی از اتفاقات ناخوشایند در زمان کار با چرخ خیاطی این است که نخ از سوزن جدا می‌شود. برای حل این مسئله قبل از نخ کردن چرخ باید سوزن را در بالاترین قسمت قرار دهید و چرخ دستی را به طرف خود بچرخانید. با چرخاندن چرخ به سمت خود عملکرد آن بهتر می‌شود.

جمع شدن پارچه یا نخ انتهای درز

لباسی سالم است که درزهای دوخته شده آن از اول تا آخر پارچه صاف باشد. اما اگر دیدید که نخ انتهای پارچه جمع شده این یعنی یک‌جای کار ایراد دارد و علت آن هم دوخت روی انتهای پارچه است. برای حل این مسئله باید چند میلی‌متر اضافه در ابتدای پارچه را بدوزید. یعنی قبل از بستن درز و رسیدن به لبه، کوک زیگزاگ بزنید و بعد از آن از روی لبه بدوزید تا زیبا شود.

ساییده و پاره‌شدن نخ

این اتفاق به دلیل مشکل در سوزن است. برای عیب‌یابی باید به سراغ بررسی میزان سازگاری اندازه نخ و سوزن باشید. برای این‌که نخ به راحتی از سوزن عبور کند و پاره نشود باید سوزن بزرگ باشد.

تولید صدای عجیب از چرخ

اگر چرخ شما صدای عجیبی داد باید کار را متوقف کنید و آن را تمیز کنید. البته ممکن است مشکل در بخش پدال چرخ باشد باید آن را به کمک تعمیرکار، درست کنید. قبل از این‌که سراغ تعمیرکار بروید چرخ را روغن‌کاری و تمیز کنید اگر باز هم صدا می‌داد به تعمیرکار زنگ بزنید.

چرخ کار می‌کند اما سوزن کار نمی‌کند

این مشکل به دلیل این است که چرخ خیاطی در حالت نادرست ماسوره قرار دارد. برای رفع این مشکل سراغ پیچ ماسوره بروید ببینید پیچ آن درست است یا نه.

کار نکردن تنظیمات تزئینی

ابتدا به دنبال تنظیمات طول و عرض دوخت بروید. برای آگاهی از مشکلات این بخش و حل آن می‌توانید به سراغ دفترچه راهنما این قسمت بروید.

حل مشکلات مربوط به دوخت ناقص چرخ خیاطی

گفتیم که چرخ خیاطی چه ساده و دستی باشد چه پیشرفته و پدالی در برخی مواقع دچار مشکلاتی می‌شود که در نهایت منجر به دوخت لباس زیبا و جذاب نمی‌شود. هرچند که مشکلات مربوط به چرخ خیاطی زیاد است اما راه‌حل آن بسیار ساده است و می‌توان آن‌ها را به راحتی رفع کرد. برای حل این مشکلات یا به سراغ دفترچه راهنما بروید یا یک مجموعه باسابقه که کار تعمیرات تخصصی چرخ خیاطی را انجام می‌دهد بروید تا به دستگاه در صورت عدم آگاهی کافی آسیب نزنید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۲۵:۲۳ توسط:ذهن زیبا موضوع: نظرات (0)